Doorgaan naar hoofdcontent

Jules viert Halloween!

 





Jules viert Halloween! 
En de muisjesklas ook ;-) 




Ellie werd een fiere grote zus!






Samen met de kleuters van de pimpernelklas gaan we op zoek naar de spin!
De grote spin is verdwenen uit de klas.
Door het volgen van het spinnenweb en allerlei obstakels te overwinnen
kunnen we ze terugvinden!









Door de druktechniek uit te voeren
komen er vleermuizen tevoorschijn! 




In een donker klasje bij kaarslicht lezen we een griezelverhaal.


In de Bijenkorf mochten we een toneelvoorstelling bijwonen.
De kleuters vonden het geweldig!
Na de voorstelling mochten we even kennis maken met de toneelspelers.







Wat waren we onder de indruk van onze zelfgemaakte spinnen.



We bekijken de grootte van de pompoenen. 
Welke is de grootste en de kleinste? Welke is middelgroot?
Nadien gaan we aan de slag op papier. 
De grote pompoenen horen in de grote heksenketel. 
De kleuters brengen alle pompoenen samen.






Op woensdag deden we schrijfdans bij juf Aicha.
Dat was een groot succes!
We werken eerst op het bord.


Nadien werken we op papier.
Wat vinden jullie van onze monsters? 






Een uitdagende puzzel.
We gaan op zoek naar de andere helft van de pompoen.


Ondertussen werken we verder aan de puzzelrups!


In de poppenhoek brouwen we heksensoep. Mmmm!


In de bouwhoek gaan we op zoek naar de juiste vormen. 
Op deze manier komen de gezichten van de pompoenen tevoorschijn.


We rollen spookjes van plasticine en leggen deze bij het spookhuis.


De favoriete hoek binnen dit thema was ongetwijfeld de ontdektafel. 
We vullen de spookjes of pompoenen met rijst. 
De begrippen 'vol' en 'leeg' worden al spelend aangebracht.
Om de fijne motoriek te stimuleren worden er pincetten en lepels aangeboden.





Ellie schreef haar eigen naam. Heel knap!


Door te experimenteren met plakband maken we een mummie.



Een spookachtige memory.


Samen memory spelen met de juf.
Als spelend leren we ons aan de afspraken te houden 
(en niet te spieken ;-) )


Een voorloper op de matrix. 
We hangen de pompoenen met dezelfde gezichtsuitdrukking onder elkaar. 



Enkele kleuters wagen zich al aan een matrix.


Het liedje van de kriebelspin vonden de kleuters geweldig. 

Kriebel, kriebelspin
Kriebel, kriebelspin

Je kriebelt op mijn neus en kin
Langzaam loop je naar mijn been
Dan...
ren je naar mijn teen




Samen gaan we op spokenjacht!
Op een speelse manier verkennen we het schoolterrein.






Welke dieren zijn er verkleed als een spook? 


De heks wordt aangekleed zoals het hoort. 
Welke heksenhoed en jurk moet ze precies aan?


We gaan aan de slag met de 'doos vol gevoelens'.
We bespreken enkele fictieve situaties en de gevoelens die we daarbij hebben.
Voelen we ons blij, boos, verdrietig of bang?


We rijgen een spinnenweb met naald en draad.



In de bouwhoek bouwen we met bekers.




Een bewegingstussendoortje in de klas.


Aan het einde van dit thema kregen we een TikTak te zien van juf Valerie in de pimpernelklas.





Eindelijk vieren we Halloween op school!
Wat vinden jullie van deze griezels in de muisjesklas?






Gevolgd door een poppenkast!


Na al dat griezelen is het tijd om te genieten van de vakantie.
Fijne herfstvakantie!












Reacties

Populaire posts van deze blog

Bobbi krijgt een huisdier!

Het prentenboek 'Bobbi krijgt een huisdier' stond de voorgaande weken centraal. We zaten niet stil! Kijken jullie mee?  Sorteren volgens kleur en grootte. Wat weten we al over het thema?  We maken een brainstorm en plaatsen er later prenten bij. Wat een beestenboel!  Er kwamen cavia's, een kat en een hond op bezoek in de klas. De eenden zitten vast in de modderpoel. Wij brengen ze terug naar de vijver met dezelfde kleur. Wasknijpers hanteren. Een hondenhok bouwen. Educatieve spelletjes spelen op de tablet. De leerkrachten werden verwend op 'de dag van de leerkracht'. De vissen samenbrengen volgens kleur. Waar staat de poes? We bespreken de ruimtelijke begrippen: op, voor, naast, achter en onder. De poppenhoek werd omgetoverd tot een dierenopvang en een dierwinkel. Puzzelen in thema. We rijgen parels op de staart van de poes. Het rijgen was een groot succes. Nadien werden er nog juwelen gemaakt. Wat zijn we trots!! We bouwen fantasiedieren in het groot. En later ook

Paniek in het kabouterbos!

                                             Het is herfst! Dit thema staat het prentenboek 'Paniek in het kabouterbos' centraal. Het verhaal werd op verschillende manieren naar voor gebracht. Door het prentenboekje, aan de hand van een kamishibai en een verteltafel. Nadien wouden de kleuters zelf aan de slag met het bouwen van een kabouterhuisje. Ze spelen het verhaal na. In de bewegingshoek harken we blaadjes samen en leggen we deze in de kruiwagen. Met de kruiwagen volgen we het parcours. Ellie wou graag werkhandschoenen aan om de bladeren te rapen. Komt in orde! Elke kleuter knutselde een eigen herfstboom. De wind blaast de bladeren van de takken. Met klei maken we het lichaam van de egel. Nadien experimenteren we met verschillende materialen en kiezen we de stekels die we op de egel zetten. Aan de handjestafel brengen we de wasknijpers met eikels samen per kleur en richting. Een herfstmemory! De eekhoorns verstoppen hun noten in de boomstam.  De kleuters helpen de noten te