Doorgaan naar hoofdcontent

Sinterklaas op bezoek!


Vol enthousiasme werken we twee weken rond dit nieuwe thema!
Sinds vorige week zitten de spiekpieten al verstopt in de muisjesklas.

Wij maken alvast een aftelkalender voor de komst van Sinterklaas.


De juf kreeg telefoon van Sinterklaas.
Hij vroeg ons om op zoek te gaan naar zijn spiekpieten op ons schoolterrein.
We moeten goed kijken naar de kleuren van de muts en veer. 
Het lukte ons om alle spiekpieten terug te vinden!



Samen maken we een stoomboot die later een plekje krijgt in de poppenhoek.



In de bouwhoek maken we pakjes.


Een muzikale activiteit waarbij we experimenteren met muziekinstrumenten.
Nadien is er iemand de dirigent.
De dirigent geeft aan de hand van prenten aan wie er muziek mag maken.



Onze poppenhoek miste nog een haardvuur. 
Waar kunnen we anders onze schoen zetten?
Dus wij gingen snel aan de slag!


Het verhaal 'Klaasje Sinterklaasje en de pakjesboot'
werd voorgesteld aan de hand van een kamishibai.



Een matrix rond vormen.


Wij maken onze eigen pietenmutsen.





Wat vinden jullie er van? Knap hé!


Volle concentratie om de pakjes na te leggen. 



Patronen verderzetten.


Aan de handjestafel rollen we grote en kleine pepernoten van plasticine.


Het is eindelijk de verjaardag van Sinterklaas!
De kleuters bakken een overheerlijke taart.





De puzzeltafel werd verrijkt met enkele puzzels rond Sinterklaas.


Tijd om pakjes te rangschikken van klein naar groot.
Eerst gaan we aan de slag met concreet materiaal,
nadien werken we op papier.




We maken een haardvuur die we nadien in de bewegingshoek plaatsen.
In de bewegingshoek leggen we een evenwichtsparcours af
en leggen we pakjes bij het haardvuur.


Wij gaan de pakjespieten een handje helpen!
Alle kleine, middelgrote en grote pakjes worden samen gelegd.



HIJ KOMT, HIJ KOMT...
Eindelijk was het zo ver, de Sint kwam op bezoek!
Maar ojee, wat een paniek in de ochtend!
Een pietje was op het dak van ons schoolgebouw gekropen en hij durfde niet meer af het dak te komen.
Uiteindelijk moesten we de hulp van de brandweer inroepen.
De brandweermannen konden met de ladderwagen het pietje veilig af het dak halen.



Na alle heisa was gelukkig iedereen veilig!

De sint vertelde ons dat er veel flinke kinderen in de muisjesklas zitten.
Wij kregen wat lekkers én klascadeautjes.











Ook kwam de Sint even langs in de klas.
'Ook wij hebben een staf in de klas!' vertelde Finn.
We gingen even vergelijken. Die van Sinterklaas was een stuk groter en zwaarder.





Ook de juffen zijn flink geweest dit jaar ;-)


Eens terug in de klas openen we onze klascadeautjes.




 

Zijn jullie al klaar voor het volgende thema?


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bobbi krijgt een huisdier!

Het prentenboek 'Bobbi krijgt een huisdier' stond de voorgaande weken centraal. We zaten niet stil! Kijken jullie mee?  Sorteren volgens kleur en grootte. Wat weten we al over het thema?  We maken een brainstorm en plaatsen er later prenten bij. Wat een beestenboel!  Er kwamen cavia's, een kat en een hond op bezoek in de klas. De eenden zitten vast in de modderpoel. Wij brengen ze terug naar de vijver met dezelfde kleur. Wasknijpers hanteren. Een hondenhok bouwen. Educatieve spelletjes spelen op de tablet. De leerkrachten werden verwend op 'de dag van de leerkracht'. De vissen samenbrengen volgens kleur. Waar staat de poes? We bespreken de ruimtelijke begrippen: op, voor, naast, achter en onder. De poppenhoek werd omgetoverd tot een dierenopvang en een dierwinkel. Puzzelen in thema. We rijgen parels op de staart van de poes. Het rijgen was een groot succes. Nadien werden er nog juwelen gemaakt. Wat zijn we trots!! We bouwen fantasiedieren in het groot. En later ook

Jules viert Halloween!

  Jules viert Halloween!  En de muisjesklas ook ;-)  Ellie werd een fiere grote zus! Samen met de kleuters van de pimpernelklas gaan we op zoek naar de spin! De grote spin is verdwenen uit de klas. Door het volgen van het spinnenweb en allerlei obstakels te overwinnen kunnen we ze terugvinden! Door de druktechniek uit te voeren komen er vleermuizen tevoorschijn!  In een donker klasje bij kaarslicht lezen we een griezelverhaal. In de Bijenkorf mochten we een toneelvoorstelling bijwonen. De kleuters vonden het geweldig! Na de voorstelling mochten we even kennis maken met de toneelspelers. Wat waren we onder de indruk van onze zelfgemaakte spinnen. We bekijken de grootte van de pompoenen.  Welke is de grootste en de kleinste? Welke is middelgroot? Nadien gaan we aan de slag op papier.  De grote pompoenen horen in de grote heksenketel.  De kleuters brengen alle pompoenen samen. Op woensdag deden we schrijfdans bij juf Aicha. Dat was een groot succes! We werken eerst op het bord. Nadien wer

Paniek in het kabouterbos!

                                             Het is herfst! Dit thema staat het prentenboek 'Paniek in het kabouterbos' centraal. Het verhaal werd op verschillende manieren naar voor gebracht. Door het prentenboekje, aan de hand van een kamishibai en een verteltafel. Nadien wouden de kleuters zelf aan de slag met het bouwen van een kabouterhuisje. Ze spelen het verhaal na. In de bewegingshoek harken we blaadjes samen en leggen we deze in de kruiwagen. Met de kruiwagen volgen we het parcours. Ellie wou graag werkhandschoenen aan om de bladeren te rapen. Komt in orde! Elke kleuter knutselde een eigen herfstboom. De wind blaast de bladeren van de takken. Met klei maken we het lichaam van de egel. Nadien experimenteren we met verschillende materialen en kiezen we de stekels die we op de egel zetten. Aan de handjestafel brengen we de wasknijpers met eikels samen per kleur en richting. Een herfstmemory! De eekhoorns verstoppen hun noten in de boomstam.  De kleuters helpen de noten te