Doorgaan naar hoofdcontent

De voorbije weken werkten we rond kleuren en vormen.



Er kwamen verschillende fijne boekjes aan bod tijdens ons LIST-moment.
Het interactief prentenboek 'Kleuren' was het favoriet van de kleuters.


Elke dag stond een bepaalde kleur in de kijker.
We hadden een kledingstuk/accessoire in die kleur aan én
we gingen op zoek naar die kleur in de klas.







Elke dinsdag spelen we een spel!
We stapelden een toren van bekers aan de hand van vormen.
Wie kon de hoogste toren bouwen zonder dat die omvalt?




We volgden vormen in de bewegingshoek.
Hiervoor gebruikten we verschillende bewegingsvormen: 
springen, stappen, lopen, op één been proberen staan,...


In de bouwhoek mochten we vrij spelen met blokken en regenbogen.


Aan de handjestafel versierden we vormen met verschillende materialen.


Enkele dagen in de week worden de Ipads aangeboden om educatieve spellen te spelen.



We waagden ons aan een matrix.




Ellie vroeg zich af welke kleur er tevoorschijn komt als we de kleuren roze en rood mengen.
Een mooie gelegenheid om dit zelf uit te zoeken!


In de ontdektafel speelden we met waterparels.



Tijd om naar buiten te trekken!
We gingen buiten op zoek naar kleur, zowel in speelgoed als in de natuur.




Eindelijk is de sneeuw daar! 
We deden snel onze jassen aan en gingen buiten spelen.
We maakten tekeningen in de sneeuw.


We maakten puzzels eens op een andere manier.




We verdienen steeds meer stickers op de puzzelrups.


We scheurden stukjes van stroken papier.
Later kleefden we deze op de regenboog.




We rijgen parels op een draad.
Door te rollen met twee dobbelstenen wisten we welke vorm en kleur we mogen nemen.


We maakten ons eigen kleurrijk kunstwerk.
Rechtstaand schilderen vonden we fijn om te doen!





Verschillende spelen die aan bod kwamen doorheen het thema.






We leerden een versje aan:

Hocus pocus met wat franje
Rood en geel wordt oranje

Hocus pocus met een zoen 
Blauw en geel dat wordt groen 

Hocus pocus met iets raars
Blauw en rood wordt paars 


De kleuters hadden wel heel veel te vertellen. 
Dus we namen even de tijd om naar elkaar te luisteren.
Wie Nellie op de schoot had mocht iets vertellen.


De kleuren- en vormenwinkel.
We zorgden ervoor dat de winkel steeds netjes lag door te kleuren te sorteren.
De voeding werd ook van dichterbij bekeken. Welke vormen zien? 



Het waren twee kleurrijke weken!



 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bobbi krijgt een huisdier!

Het prentenboek 'Bobbi krijgt een huisdier' stond de voorgaande weken centraal. We zaten niet stil! Kijken jullie mee?  Sorteren volgens kleur en grootte. Wat weten we al over het thema?  We maken een brainstorm en plaatsen er later prenten bij. Wat een beestenboel!  Er kwamen cavia's, een kat en een hond op bezoek in de klas. De eenden zitten vast in de modderpoel. Wij brengen ze terug naar de vijver met dezelfde kleur. Wasknijpers hanteren. Een hondenhok bouwen. Educatieve spelletjes spelen op de tablet. De leerkrachten werden verwend op 'de dag van de leerkracht'. De vissen samenbrengen volgens kleur. Waar staat de poes? We bespreken de ruimtelijke begrippen: op, voor, naast, achter en onder. De poppenhoek werd omgetoverd tot een dierenopvang en een dierwinkel. Puzzelen in thema. We rijgen parels op de staart van de poes. Het rijgen was een groot succes. Nadien werden er nog juwelen gemaakt. Wat zijn we trots!! We bouwen fantasiedieren in het groot. En later ook

Jules viert Halloween!

  Jules viert Halloween!  En de muisjesklas ook ;-)  Ellie werd een fiere grote zus! Samen met de kleuters van de pimpernelklas gaan we op zoek naar de spin! De grote spin is verdwenen uit de klas. Door het volgen van het spinnenweb en allerlei obstakels te overwinnen kunnen we ze terugvinden! Door de druktechniek uit te voeren komen er vleermuizen tevoorschijn!  In een donker klasje bij kaarslicht lezen we een griezelverhaal. In de Bijenkorf mochten we een toneelvoorstelling bijwonen. De kleuters vonden het geweldig! Na de voorstelling mochten we even kennis maken met de toneelspelers. Wat waren we onder de indruk van onze zelfgemaakte spinnen. We bekijken de grootte van de pompoenen.  Welke is de grootste en de kleinste? Welke is middelgroot? Nadien gaan we aan de slag op papier.  De grote pompoenen horen in de grote heksenketel.  De kleuters brengen alle pompoenen samen. Op woensdag deden we schrijfdans bij juf Aicha. Dat was een groot succes! We werken eerst op het bord. Nadien wer

Paniek in het kabouterbos!

                                             Het is herfst! Dit thema staat het prentenboek 'Paniek in het kabouterbos' centraal. Het verhaal werd op verschillende manieren naar voor gebracht. Door het prentenboekje, aan de hand van een kamishibai en een verteltafel. Nadien wouden de kleuters zelf aan de slag met het bouwen van een kabouterhuisje. Ze spelen het verhaal na. In de bewegingshoek harken we blaadjes samen en leggen we deze in de kruiwagen. Met de kruiwagen volgen we het parcours. Ellie wou graag werkhandschoenen aan om de bladeren te rapen. Komt in orde! Elke kleuter knutselde een eigen herfstboom. De wind blaast de bladeren van de takken. Met klei maken we het lichaam van de egel. Nadien experimenteren we met verschillende materialen en kiezen we de stekels die we op de egel zetten. Aan de handjestafel brengen we de wasknijpers met eikels samen per kleur en richting. Een herfstmemory! De eekhoorns verstoppen hun noten in de boomstam.  De kleuters helpen de noten te