Doorgaan naar hoofdcontent

Vrolijk kerstfeest!

 

We versieren de kerstboom en hangen de kerstlichtjes op.
Want we gaan de gezelligste tijd van het jaar vieren,
ook in de klas! Kijken jullie mee?


Tijdens het LIST-momentje komen er alweer leuke verhalen aan bod binnen het thema.
(LIST = Lees Interventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak)


We spelen een spel! In de doos gaan we op zoek naar zakjes.
In de zakjes zit een prent verstopt.
We brengen de zakjes en prenten op het spelbord samen
en op een speelse manier herhalen we de woordenschat.




We kleuren netjes de kleurplaat in die later
aan ons zakje voor de nieuwjaarbrieven komt te hangen.




In de zandtafel maken we heerlijke zandkoekjes.
We konden ze nadien ook versieren met fruit.


Aan de puzzeltafel maken we uitdagende puzzels.
Elke kleuter op zijn/haar niveau.


Gezelligheid troef in de poppenhoek!
De kleuters dekken de kersttafel, versieren het kerstboompje,
kopen eten in de winkel, koken, ontvangen het bezoek,...




We kleden de kerstman zoals op de opdrachtkaarten.


In de ochtend liggen er pakjes onder de boom.
Maar na de middagpauze zijn alle pakjes verdwenen. 
Samen gaan we op zoek in de klas.






Wanneer elke kleuter een pakje heeft komen we samen in de kring.
Tijd om de pakjes te openen.




Elke kleuter kreeg plasticine waarmee ze een cupcake of ijsje konden maken
én enkele foam stickers.


Een bijpassend tekstje op Mason Jace zijn trui :-D


De Ipads zijn een succes.
In de klas werken we bewust met een beurtrol.
Elke kleuter mag 10 minuten op de Ipad, nadien kiezen ze een ander hoekje om in te werken.
Ook in de klas werken we met schermtijd ;-) 



De fijne motoriek stimuleren én kleuren samenbrengen.


Er werd ijverig gewerkt aan de nieuwjaarsbrieven voor de grootouders!



En uiteraard ook aan de brieven van onze lieve mama's en papa's!






Aan het bord versieren we de kerstboom.



Roxy en Aluna wouden heel graag een kerstboom versieren aan de knutseltafel.
U vraagt, wij draaien ;-)


En uiteraard hebben we het versje op onze nieuwjaarsbrief ingeoefend.

Ik doe mijn doosje open, 
wat komt eruit gekropen? 

Een boom speciaal voor jou, 
omdat ik zoveel van je hou. 

Sterretjes heel klein, 
voor een jaar zo fijn. 

En een dikke zoen, 
van je kleine kapoen!







Hopelijk hebben jullie genoten van de feestdagen en het samen zijn. 
Ik wens jullie een spetterend 2024 toe!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bobbi krijgt een huisdier!

Het prentenboek 'Bobbi krijgt een huisdier' stond de voorgaande weken centraal. We zaten niet stil! Kijken jullie mee?  Sorteren volgens kleur en grootte. Wat weten we al over het thema?  We maken een brainstorm en plaatsen er later prenten bij. Wat een beestenboel!  Er kwamen cavia's, een kat en een hond op bezoek in de klas. De eenden zitten vast in de modderpoel. Wij brengen ze terug naar de vijver met dezelfde kleur. Wasknijpers hanteren. Een hondenhok bouwen. Educatieve spelletjes spelen op de tablet. De leerkrachten werden verwend op 'de dag van de leerkracht'. De vissen samenbrengen volgens kleur. Waar staat de poes? We bespreken de ruimtelijke begrippen: op, voor, naast, achter en onder. De poppenhoek werd omgetoverd tot een dierenopvang en een dierwinkel. Puzzelen in thema. We rijgen parels op de staart van de poes. Het rijgen was een groot succes. Nadien werden er nog juwelen gemaakt. Wat zijn we trots!! We bouwen fantasiedieren in het groot. En later ook

Jules viert Halloween!

  Jules viert Halloween!  En de muisjesklas ook ;-)  Ellie werd een fiere grote zus! Samen met de kleuters van de pimpernelklas gaan we op zoek naar de spin! De grote spin is verdwenen uit de klas. Door het volgen van het spinnenweb en allerlei obstakels te overwinnen kunnen we ze terugvinden! Door de druktechniek uit te voeren komen er vleermuizen tevoorschijn!  In een donker klasje bij kaarslicht lezen we een griezelverhaal. In de Bijenkorf mochten we een toneelvoorstelling bijwonen. De kleuters vonden het geweldig! Na de voorstelling mochten we even kennis maken met de toneelspelers. Wat waren we onder de indruk van onze zelfgemaakte spinnen. We bekijken de grootte van de pompoenen.  Welke is de grootste en de kleinste? Welke is middelgroot? Nadien gaan we aan de slag op papier.  De grote pompoenen horen in de grote heksenketel.  De kleuters brengen alle pompoenen samen. Op woensdag deden we schrijfdans bij juf Aicha. Dat was een groot succes! We werken eerst op het bord. Nadien wer

Paniek in het kabouterbos!

                                             Het is herfst! Dit thema staat het prentenboek 'Paniek in het kabouterbos' centraal. Het verhaal werd op verschillende manieren naar voor gebracht. Door het prentenboekje, aan de hand van een kamishibai en een verteltafel. Nadien wouden de kleuters zelf aan de slag met het bouwen van een kabouterhuisje. Ze spelen het verhaal na. In de bewegingshoek harken we blaadjes samen en leggen we deze in de kruiwagen. Met de kruiwagen volgen we het parcours. Ellie wou graag werkhandschoenen aan om de bladeren te rapen. Komt in orde! Elke kleuter knutselde een eigen herfstboom. De wind blaast de bladeren van de takken. Met klei maken we het lichaam van de egel. Nadien experimenteren we met verschillende materialen en kiezen we de stekels die we op de egel zetten. Aan de handjestafel brengen we de wasknijpers met eikels samen per kleur en richting. Een herfstmemory! De eekhoorns verstoppen hun noten in de boomstam.  De kleuters helpen de noten te