Tijdens carnaval werken wij rond ridders en prinsessen in de klas.
Het prentenboek over Ridder Rikki staat dit thema centraal.
De juf brengt het verhaal op verschillende manieren naar voor.
Aan de hand van een kamishibai, een digitaal verhaal en een schimmenspel.
Aan de hand van een kamishibai, een digitaal verhaal en een schimmenspel.
We bouwen ons eigen kasteel met kleine blokken.
Met stickers versieren we onze eigen drinkbeker voor in het kasteel.
Ook met grote blokken bouwen we een kasteel.
De prinsessen brengen er graag een bezoekje.
Vrij knutselen!
Het prachtig versierde kasteel kreeg nadien een plekje in onze poppenhoek.
We kleuren ons eigen kasteel.
Later kleven we er een ophaalbrug of poort en ramen op het kasteel.
Later kleven we er een ophaalbrug of poort en ramen op het kasteel.
Als klassikale activiteit gaan we zwaarden rangschikken van kort naar lang.
Nadien gaan we te werk op papier, dit doen we in een begeleide hoek.
Elk op ons eigen niveau, op deze manier wordt elke kleuter uitgedaagd.
Nadien gaan we te werk op papier, dit doen we in een begeleide hoek.
Elk op ons eigen niveau, op deze manier wordt elke kleuter uitgedaagd.
Een matrix blijft een uitdagende oefening.
Met trots kan ik zeggen dat dit steeds vlotter gaat!
Met trots kan ik zeggen dat dit steeds vlotter gaat!
We verwelkomen twee nieuwe vriendinnetjes in de klas.
Welkom Néla en Anne-Lore!
Heel mooi om te zien hoe de kleuters zorg dragen voor de peuters.
We helpen elkaar en tonen hoe alles in z'n werk gaat.
Welkom Néla en Anne-Lore!
Heel mooi om te zien hoe de kleuters zorg dragen voor de peuters.
We helpen elkaar en tonen hoe alles in z'n werk gaat.
Welkom in ons kasteel.
Ridder Rikki kookt heerlijke zoete wortels en gebakjes voor prinses Annibelle.
Maar af en toe moet hij haar beschermen tegen de draken.
Ridder Rikki kookt heerlijke zoete wortels en gebakjes voor prinses Annibelle.
Maar af en toe moet hij haar beschermen tegen de draken.
De kleuters vragen vaak zelf om te puzzelen, heel fijn!
Ons eigen glas in lood raam. Net zoals in een echt kasteel!
Dit werkje vraagt geduld en focus. Niet alle werkjes waren af aan het einde van het thema.
Geen probleem! Het 'raam' en stukjes zijdepapier werden meegegeven naar huis.
Wie wou kon dit thuis verder afwerken :-)
Dit werkje vraagt geduld en focus. Niet alle werkjes waren af aan het einde van het thema.
Geen probleem! Het 'raam' en stukjes zijdepapier werden meegegeven naar huis.
Wie wou kon dit thuis verder afwerken :-)
We versieren ons eigen schild.
Deze kregen later een plekje in de poppenhoek.
Deze kregen later een plekje in de poppenhoek.
We maakten duidelijke afspraken: we dragen zorg voor onze eigen spullen
maar ook voor de spullen van anderen.
maar ook voor de spullen van anderen.
Aan het einde van het thema was er geen enkel schild kapot!
We versieren een schild met hamertje tik.
Een spel dat in thema kleuren en vormen een groot succes was.
De kleuters wouden dit spel graag nog eens spelen.
Een spel niet gelinkt aan een thema maar wel met een een grote betrokkenheid!
De kleuters wouden dit spel graag nog eens spelen.
Een spel niet gelinkt aan een thema maar wel met een een grote betrokkenheid!
De gekke week gaat van start!
Van een gek kapsel, pruik of hoofddeksel tot fluo-dag en een gekke schooltas.
Van een gek kapsel, pruik of hoofddeksel tot fluo-dag en een gekke schooltas.
We eindigen met een groot feest op school!
We vieren carnaval!
We vieren carnaval!
We kijken naar de carnavalsstoet die langs onze school komt.
Zwaaiend naar de leerlingen van de lagere school!
Zwaaiend naar de leerlingen van de lagere school!
Prins carnaval kwam op bezoek.
Niks moet, niksen mag!
Geniet van de krokusvakantie :-)
Geniet van de krokusvakantie :-)
Reacties
Een reactie posten