Doorgaan naar hoofdcontent

Ridder Rikki!

Tijdens carnaval werken wij rond ridders en prinsessen in de klas. 

Het prentenboek over Ridder Rikki staat dit thema centraal.


De juf brengt het verhaal op verschillende manieren naar voor.
Aan de hand van een kamishibai, een digitaal verhaal en een schimmenspel.


We bouwen ons eigen kasteel met kleine blokken.


Met stickers versieren we onze eigen drinkbeker voor in het kasteel.


Ook met grote blokken bouwen we een kasteel.
De prinsessen brengen er graag een bezoekje.



Vrij knutselen!
Het prachtig versierde kasteel kreeg nadien een plekje in onze poppenhoek.


We kleuren ons eigen kasteel.
Later kleven we er een ophaalbrug of poort en ramen op het kasteel.


Als klassikale activiteit gaan we zwaarden rangschikken van kort naar lang.
Nadien gaan we te werk op papier, dit doen we in een begeleide hoek.
Elk op ons eigen niveau, op deze manier wordt elke kleuter uitgedaagd.



Een matrix blijft een uitdagende oefening.
Met trots kan ik zeggen dat dit steeds vlotter gaat!


We verwelkomen twee nieuwe vriendinnetjes in de klas.
Welkom Néla en Anne-Lore!
Heel mooi om te zien hoe de kleuters zorg dragen voor de peuters.
We helpen elkaar en tonen hoe alles in z'n werk gaat.



Welkom in ons kasteel. 
Ridder Rikki kookt heerlijke zoete wortels en gebakjes voor prinses Annibelle.
Maar af en toe moet hij haar beschermen tegen de draken.



De kleuters vragen vaak zelf om te puzzelen, heel fijn!




Ons eigen glas in lood raam. Net zoals in een echt kasteel!
Dit werkje vraagt geduld en focus. Niet alle werkjes waren af aan het einde van het thema.
Geen probleem! Het 'raam' en stukjes zijdepapier werden meegegeven naar huis. 
Wie wou kon dit thuis verder afwerken :-) 



We versieren ons eigen schild.
Deze kregen later een plekje in de poppenhoek.
We maakten duidelijke afspraken: we dragen zorg voor onze eigen spullen
maar ook voor de spullen van anderen.
Aan het einde van het thema was er geen enkel schild kapot!




We versieren een schild met hamertje tik.


Een spel dat in thema kleuren en vormen een groot succes was.
De kleuters wouden dit spel graag nog eens spelen.
Een spel niet gelinkt aan een thema maar wel met een een grote betrokkenheid!



De gekke week gaat van start!
Van een gek kapsel, pruik of hoofddeksel tot fluo-dag en een gekke schooltas.




We eindigen met een groot feest op school!
We vieren carnaval!








We kijken naar de carnavalsstoet die langs onze school komt.
Zwaaiend naar de leerlingen van de lagere school!



Prins carnaval kwam op bezoek.





Niks moet, niksen mag!
Geniet van de krokusvakantie :-)






 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bobbi krijgt een huisdier!

Het prentenboek 'Bobbi krijgt een huisdier' stond de voorgaande weken centraal. We zaten niet stil! Kijken jullie mee?  Sorteren volgens kleur en grootte. Wat weten we al over het thema?  We maken een brainstorm en plaatsen er later prenten bij. Wat een beestenboel!  Er kwamen cavia's, een kat en een hond op bezoek in de klas. De eenden zitten vast in de modderpoel. Wij brengen ze terug naar de vijver met dezelfde kleur. Wasknijpers hanteren. Een hondenhok bouwen. Educatieve spelletjes spelen op de tablet. De leerkrachten werden verwend op 'de dag van de leerkracht'. De vissen samenbrengen volgens kleur. Waar staat de poes? We bespreken de ruimtelijke begrippen: op, voor, naast, achter en onder. De poppenhoek werd omgetoverd tot een dierenopvang en een dierwinkel. Puzzelen in thema. We rijgen parels op de staart van de poes. Het rijgen was een groot succes. Nadien werden er nog juwelen gemaakt. Wat zijn we trots!! We bouwen fantasiedieren in het groot. En later ook

Jules viert Halloween!

  Jules viert Halloween!  En de muisjesklas ook ;-)  Ellie werd een fiere grote zus! Samen met de kleuters van de pimpernelklas gaan we op zoek naar de spin! De grote spin is verdwenen uit de klas. Door het volgen van het spinnenweb en allerlei obstakels te overwinnen kunnen we ze terugvinden! Door de druktechniek uit te voeren komen er vleermuizen tevoorschijn!  In een donker klasje bij kaarslicht lezen we een griezelverhaal. In de Bijenkorf mochten we een toneelvoorstelling bijwonen. De kleuters vonden het geweldig! Na de voorstelling mochten we even kennis maken met de toneelspelers. Wat waren we onder de indruk van onze zelfgemaakte spinnen. We bekijken de grootte van de pompoenen.  Welke is de grootste en de kleinste? Welke is middelgroot? Nadien gaan we aan de slag op papier.  De grote pompoenen horen in de grote heksenketel.  De kleuters brengen alle pompoenen samen. Op woensdag deden we schrijfdans bij juf Aicha. Dat was een groot succes! We werken eerst op het bord. Nadien wer

Paniek in het kabouterbos!

                                             Het is herfst! Dit thema staat het prentenboek 'Paniek in het kabouterbos' centraal. Het verhaal werd op verschillende manieren naar voor gebracht. Door het prentenboekje, aan de hand van een kamishibai en een verteltafel. Nadien wouden de kleuters zelf aan de slag met het bouwen van een kabouterhuisje. Ze spelen het verhaal na. In de bewegingshoek harken we blaadjes samen en leggen we deze in de kruiwagen. Met de kruiwagen volgen we het parcours. Ellie wou graag werkhandschoenen aan om de bladeren te rapen. Komt in orde! Elke kleuter knutselde een eigen herfstboom. De wind blaast de bladeren van de takken. Met klei maken we het lichaam van de egel. Nadien experimenteren we met verschillende materialen en kiezen we de stekels die we op de egel zetten. Aan de handjestafel brengen we de wasknijpers met eikels samen per kleur en richting. Een herfstmemory! De eekhoorns verstoppen hun noten in de boomstam.  De kleuters helpen de noten te