Doorgaan naar hoofdcontent

Themaloze week

 

We werken twee weken themaloos.
De kleuters genieten van vrij spel, ik neem de tijd om mee te spelen,
om de talenten van de kleuters te spotten, in te spelen op de interesses van de kleuters
om de betrokkenheid te verhogen maar voornamelijk om te observeren. 



Vormen naleggen met stokjes.


Uitdagende puzzels maken op ons eigen niveau.



We proberen te prikken op de stippen.



Patronen verderzetten tijdens het rijgen van de parels.



Het boekje vanuit een vorig thema werd terug boven gehaald.
De kleuters vertellen over hun eigen gezin aan de hand van de foto's.


Kleine steekparels hanteren én een colorino maken.




Enkele kinderen stappen in de bus.
Wie zit er als eerste in de trein? En wie als laatste? 


Wat hebben we genoten van het mooie weer!
De eerste graad kwam op het terrein van de kleuterschool spelen.
De kleine en de grotere kinderen speelden heel mooi samen.











In de bouwhoek gaan we aan de slag met de werkkoffer.


Pyjamadag!


Elke dag doen we in de klas pantoffels aan.
Dit geeft veel gezelligheid in de klas én een nette klas om in te spelen ;-)
Hierbij stimuleren we de kinderen om hun eigen schoen uit- en aan te doen.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Bobbi krijgt een huisdier!

Het prentenboek 'Bobbi krijgt een huisdier' stond de voorgaande weken centraal. We zaten niet stil! Kijken jullie mee?  Sorteren volgens kleur en grootte. Wat weten we al over het thema?  We maken een brainstorm en plaatsen er later prenten bij. Wat een beestenboel!  Er kwamen cavia's, een kat en een hond op bezoek in de klas. De eenden zitten vast in de modderpoel. Wij brengen ze terug naar de vijver met dezelfde kleur. Wasknijpers hanteren. Een hondenhok bouwen. Educatieve spelletjes spelen op de tablet. De leerkrachten werden verwend op 'de dag van de leerkracht'. De vissen samenbrengen volgens kleur. Waar staat de poes? We bespreken de ruimtelijke begrippen: op, voor, naast, achter en onder. De poppenhoek werd omgetoverd tot een dierenopvang en een dierwinkel. Puzzelen in thema. We rijgen parels op de staart van de poes. Het rijgen was een groot succes. Nadien werden er nog juwelen gemaakt. Wat zijn we trots!! We bouwen fantasiedieren in het groot. En later ook

Jules viert Halloween!

  Jules viert Halloween!  En de muisjesklas ook ;-)  Ellie werd een fiere grote zus! Samen met de kleuters van de pimpernelklas gaan we op zoek naar de spin! De grote spin is verdwenen uit de klas. Door het volgen van het spinnenweb en allerlei obstakels te overwinnen kunnen we ze terugvinden! Door de druktechniek uit te voeren komen er vleermuizen tevoorschijn!  In een donker klasje bij kaarslicht lezen we een griezelverhaal. In de Bijenkorf mochten we een toneelvoorstelling bijwonen. De kleuters vonden het geweldig! Na de voorstelling mochten we even kennis maken met de toneelspelers. Wat waren we onder de indruk van onze zelfgemaakte spinnen. We bekijken de grootte van de pompoenen.  Welke is de grootste en de kleinste? Welke is middelgroot? Nadien gaan we aan de slag op papier.  De grote pompoenen horen in de grote heksenketel.  De kleuters brengen alle pompoenen samen. Op woensdag deden we schrijfdans bij juf Aicha. Dat was een groot succes! We werken eerst op het bord. Nadien wer

Paniek in het kabouterbos!

                                             Het is herfst! Dit thema staat het prentenboek 'Paniek in het kabouterbos' centraal. Het verhaal werd op verschillende manieren naar voor gebracht. Door het prentenboekje, aan de hand van een kamishibai en een verteltafel. Nadien wouden de kleuters zelf aan de slag met het bouwen van een kabouterhuisje. Ze spelen het verhaal na. In de bewegingshoek harken we blaadjes samen en leggen we deze in de kruiwagen. Met de kruiwagen volgen we het parcours. Ellie wou graag werkhandschoenen aan om de bladeren te rapen. Komt in orde! Elke kleuter knutselde een eigen herfstboom. De wind blaast de bladeren van de takken. Met klei maken we het lichaam van de egel. Nadien experimenteren we met verschillende materialen en kiezen we de stekels die we op de egel zetten. Aan de handjestafel brengen we de wasknijpers met eikels samen per kleur en richting. Een herfstmemory! De eekhoorns verstoppen hun noten in de boomstam.  De kleuters helpen de noten te