Doorgaan naar hoofdcontent

Lente op de boerderij!

 


Het prentenboek 'Bobbi op de boerderij' stond dit thema centraal. 
Ook de boekjes 'Bobbi op de kinderboerderij' en 'Bobbi en de babydieren' kwamen aan bod.


Het blotevoetenpad was een succes. 
We gaven de kleuters de kans om de materialen die we leerden kennen binnen dit thema
te ontdekken... deze keer met hun voeten!








We eindigen met lauw water om onze voetjes proper te maken.


Er volgt een nabespreking in de klas. 
Welke materialen kwamen aan bod?
Wat vonden we fijn om op te stappen en wat vonden we minder fijn? 
Waarom? Modder was vooral vies en het hooi kriebelde ;-) 


In de bouwhoek spelen we met de boerderij. 



Welke dieren wonen op de boerderij en welke niet? 
De eerste keer oefenen we dit met concreet materiaal, nadien op papier.
Enkele kleuters maken de oefening nog eens zelfstandig tijdens het hoekenwerk.





Aan de handjestafel 'versieren' we de dieren door in elke cirkel een voorwerp te plaatsen.
Om de fijne motoriek te stimuleren proberen we dit te doen met een pincet.


Vrij knippen van stro. Nadien zal het stro gebruikt worden in een knutselwerkje.


Buitenspeldag!









Elke donderdag trekken we naar buiten voor een outdoor teaching. 
De tractoren gingen strobalen ophalen maar ze zijn verloren gereden.
Wij gaan op zoek! Nadien brengen we ze samen in de klas.












In de poppenhoek kunnen we de moestuin onderhouden, de dieren verzorgen en lekker koken!
In de winkel kopen/verkopen we zuivelproducten, brood en groenten en fruit.





Op dinsdag spelen we een spel!
Een luisterspel waarbij we het jonge dier moeten samenbrengen met de mama.


Een topologie vervolledigen aan het bord.


Genieten van het buiten zijn!







Met een tractor verven en kijken welke sporen de banden nalaten. 




Onze eigen tractor inkleuren.



Nadien kleven we het hooi in de aanhangwagen van onze tractor. 



Kijk eens naar de leuke resultaten!




We hebben deze week een eigen boerderijtje. We gaan zelf ons 'gras' (tuinkers) zaaien.
we zorgen voor voldoende water en zonlicht.
Elke dag kwamen er nieuwsgierige kleuters de klas binnen.
We konden het proces goed opvolgen. Het resultaat mag er zijn!






Er zitten zoekzakjes verstopt in de ontdektafel!



Het waren twee leerrijke weken!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Bobbi krijgt een huisdier!

Het prentenboek 'Bobbi krijgt een huisdier' stond de voorgaande weken centraal. We zaten niet stil! Kijken jullie mee?  Sorteren volgens kleur en grootte. Wat weten we al over het thema?  We maken een brainstorm en plaatsen er later prenten bij. Wat een beestenboel!  Er kwamen cavia's, een kat en een hond op bezoek in de klas. De eenden zitten vast in de modderpoel. Wij brengen ze terug naar de vijver met dezelfde kleur. Wasknijpers hanteren. Een hondenhok bouwen. Educatieve spelletjes spelen op de tablet. De leerkrachten werden verwend op 'de dag van de leerkracht'. De vissen samenbrengen volgens kleur. Waar staat de poes? We bespreken de ruimtelijke begrippen: op, voor, naast, achter en onder. De poppenhoek werd omgetoverd tot een dierenopvang en een dierwinkel. Puzzelen in thema. We rijgen parels op de staart van de poes. Het rijgen was een groot succes. Nadien werden er nog juwelen gemaakt. Wat zijn we trots!! We bouwen fantasiedieren in het groot. En later ook

Jules viert Halloween!

  Jules viert Halloween!  En de muisjesklas ook ;-)  Ellie werd een fiere grote zus! Samen met de kleuters van de pimpernelklas gaan we op zoek naar de spin! De grote spin is verdwenen uit de klas. Door het volgen van het spinnenweb en allerlei obstakels te overwinnen kunnen we ze terugvinden! Door de druktechniek uit te voeren komen er vleermuizen tevoorschijn!  In een donker klasje bij kaarslicht lezen we een griezelverhaal. In de Bijenkorf mochten we een toneelvoorstelling bijwonen. De kleuters vonden het geweldig! Na de voorstelling mochten we even kennis maken met de toneelspelers. Wat waren we onder de indruk van onze zelfgemaakte spinnen. We bekijken de grootte van de pompoenen.  Welke is de grootste en de kleinste? Welke is middelgroot? Nadien gaan we aan de slag op papier.  De grote pompoenen horen in de grote heksenketel.  De kleuters brengen alle pompoenen samen. Op woensdag deden we schrijfdans bij juf Aicha. Dat was een groot succes! We werken eerst op het bord. Nadien wer

Paniek in het kabouterbos!

                                             Het is herfst! Dit thema staat het prentenboek 'Paniek in het kabouterbos' centraal. Het verhaal werd op verschillende manieren naar voor gebracht. Door het prentenboekje, aan de hand van een kamishibai en een verteltafel. Nadien wouden de kleuters zelf aan de slag met het bouwen van een kabouterhuisje. Ze spelen het verhaal na. In de bewegingshoek harken we blaadjes samen en leggen we deze in de kruiwagen. Met de kruiwagen volgen we het parcours. Ellie wou graag werkhandschoenen aan om de bladeren te rapen. Komt in orde! Elke kleuter knutselde een eigen herfstboom. De wind blaast de bladeren van de takken. Met klei maken we het lichaam van de egel. Nadien experimenteren we met verschillende materialen en kiezen we de stekels die we op de egel zetten. Aan de handjestafel brengen we de wasknijpers met eikels samen per kleur en richting. Een herfstmemory! De eekhoorns verstoppen hun noten in de boomstam.  De kleuters helpen de noten te