Doorgaan naar hoofdcontent

Goudlokje en de drie beren


Twee weken lang werkten we rond het dankbare verhaal 'Goudlokje en de drie beren'.
Ben je benieuwd naar wat we hebben bijgeleerd in de klas? Veel kijkplezier!



In de bewegingshoek leggen we een bewegingsparcours af.
Aan het begin van het parcours nemen we een pootafdruk van een beer.
De pootafdrukken hebben een bepaalde vorm (cirkel, rechthoek, vierkant en driehoek).
Aan het einde van het parcours leggen ze de pootafdruk bij de beer in diezelfde vorm.



De beer vervolledigen aan de hand van een opdrachtkaart.




In de bouwhoek proberen we aan de hand van sleutels en sloten binnen te geraken
in het huisje van de drie beren.


We maken het bed op van de beren door blokken in bepaalde kleuren en vormen samen te brengen.


De experimenteertafel is gevuld havermout.
De kleuters gaan op zoek naar gekleurde beren.
Eens ze een beer gevonden hebben brengen ze deze samen op de kleurenkaart.
We gebruiken pincetten en lepels om de fijne motoriek te stimuleren.


Naïm en Leonarde gaan creatief aan de slag en maken een glijbaan voor de beren.
Hiervoor willen ze de buizen aan elkaar bevestigen.
Na overleg lijkt plakband de beste oplossing om een stevige glijbaan te kunnen maken.


De grote stoel, de grote kom en de grote lepel horen bij papa beer.
De middelgrote zaken bij mama beer en de kleine bij baby beer.






Enkele kleuters maken dezelfde oefening op papier.



De peuters maken alvast hun verjaardagskaart- en kroon.





De kleuters hebben het verhaal van Goudlokje en de drie beren al enkele keren te horen gekregen.
Aan de hand van een poppenspel, kamishibai, prentenboek en digitaal verhaal.
Nu gaan de kleuters zelf aan de slag! Ze leggen de prenten in chronologische volgorde.



Hoe ziet een beer er precies uit? 
Met loose parts maken we een beer na.





Aan de praatmuur oefenen we de woordenschat in.


Puzzelen aan de puzzeltafel.





De gekke haren van Goudlokje rijgen!





We oefenen de ruimtelijke begrippen (in, op, onder, voor, naast, achter).



De dag rustig starten op de nieuwe zitbank op de speelplaats. 


Net zoals mama beer maken we heerlijke vanillepap.
En dat doen we helemaal alleen aan de hand van een stappenplan.

                                      















Of de vanillepap lekker is?



 







"De zetel van papa beer is te hard, de zetel van mama beer is te zacht,
de zetel van kleine beer is precies goed!
Maar hoe voelt hard en zacht precies?
Om de beurt voelen we in de voeldoos en bespreken we wat zacht en hard aanvoelt.





Volgende week gaat het thema Sinterklaas van start!


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

We vieren carnaval!

We hebben twee knotsgekke weken achter de rug.  Veel kijkplezier! Dit prentenboek stond centraal. Woordenschat uit het boekje kwam meerdere malen aan bod tijdens dit thema. Het verhaal werd op verschillende manieren gebracht tijdens het LIST-moment. 'Confetti' in de gaatjes krijgen. Wat weten we al over carnaval?  We maken een brainstorm en linken er prenten aan. Confetti en slingers kunnen natuurlijk niet ontbreken in de ontdektafel. Naast vrij experimenteren kunnen de kleuters vormen samenbrengen. We stimuleren de fijne motoriek door pincetten en grijpers aan te bieden. Er is hoog bezoek!  Samen dansen we met de keizers en keizerin. Aan de handjestafel brengen we kleuren samen. Elke kleuter maakt een kleurrijke harlekijn! Dit doen we deur stroken papier in stukjes te scheuren en nadien op de harlekijn te kleven. Groot feest vandaag! We kleuren onze clown. Later geven we hem gekke haren. We spelen een memory! Experimenteren met muziekinstrumenten. Grote puzzels maken we ...

Herfst met een vleugje Halloween

  Dit thema stond het boekje 'De blaadjesdief' in de kijker.  Op een zoekplaat gaan de kleuters op zoek naar een paddenstoel, een eikel,... Pompoenen in verschillende vormen samenbrengen. Hoera, Emma is jarig! Tijdens het LIST-moment leest de juf een passend verhaal voor. Het verhaal 'Paniek in het kabouterbos' wordt voorgedragen aan de hand van een verteltafel. De topologie maken met concreet materiaal. Nadien proberen enkele kleuters een topologie te maken op papier. De herfstdieren worden op de juiste manier gestapeld.  Boeeee, een spookjespiramide bouwen in de bouwhoek. We spelen een bingo spel met herfstbladeren. In de huishoek maken we heerlijke kastanjetaart, eikelcake en okkernotensoep. Mmmm! Onze griezelige pompoenen. Op zoek naar paddenstoelen in onze tuin. Even tot rust komen in de leeshoek. De mooie herfstwerkjes in de maak. Kabouters samenbrengen met de juiste paddenstoel naar kleur en vorm. Paddenstoelen rangschikken van groot naar klein. Aan de handjestaf...