Doorgaan naar hoofdcontent


Kleine Muis vindt een lekkere, grote appel. Maar die appel is zo groot dat hij niet in haar holletje past. 
Daarom gaat Kleine Muis op zoek naar een huis. Ze vraagt aan alle dierenvriendjes of ze bij hen kan komen wonen, maar niemand heeft plaats voor haar. 
Onderweg neemt ze af en toe een hapje van de appel. Net als ze de moed wil opgeven vindt ze een prachtig holletje waar zij én haar appel precies in passen. 
En wat blijkt... 
Het is Kleine Muis haar holletje! 
De appel werd steeds kleiner door er stukjes van te eten waardoor deze nu precies in haar eigen holletje past.


Het verhaal werd op verschillende manieren naar voorgebracht.
Aan de hand van het prentenboek, een kamishibai en een poppenspel.



We ontdekken de nieuwe speelheuvels op onze speelplaats.








Op dinsdag spelen we een spel!
Door te tellen en de kleuren te benoemen geven we onze muis een kleurrijke staart.
Én een goede oefening rond de fijne motoriek.


Ruimtelijke relaties leggen.
Welke appel past in welk holletje?


Tussendoor vierden we Bednet Pyjamadag!


Een uitdagende puzzel van 100 stukken, proficiat Remi!


Een appel puzzelen.




We bekijken een appel van dichtbij en bespreken alle kenmerken: de schil, de steel, het klokhuis,...
En uiteraard gaan we proeven!




We prikken een holletje.


Met de nodige concentratie ;-)


Aan de praatmuur herhalen we de woordenschat.


In de poppenhoek leven we ons in in de rol van Kleine Muis.



We bekijken de memory waarbij we de kaas en de muis naar kleur samenbrengen.
Nadien spelen we dit tijdens het hoekenwerk.


In de leeshoek kijken we in de boekjes met een bril op.
Net zoals mol in het verhaaltje.





We knippen kleine stukjes van een strook papier.





Nadien kleven we deze op onze appel.


We kleuren een prent van Kleine Muis in.


We stempelen met een halve appel op een karton.
Nadien knipt de juf er een stuk kaas uit.
Met een plastic naald rijgen we touw door de gaten in de kaas.


Spelletjes binnen het thema op de Ipad.


Buiten gaan we op zoek naar holletjes of gaatjes.










Aan de ontdektafel experimenteren we met gaatjes.




Spelen in de bouwhoek.





Aan het bord brengen we appels samen naar vorm.





In het teken van jeugdboekenmaand komt het tweede leerjaar een verhaal vertellen aan onze kleuters.


In de bewegingshoek experimenteren we volop met gaatjes.


Ons knutselwerkje in de maak...



Alles komt samen tot een mooi knutselwerkje!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Goudlokje en de drie beren

Twee weken lang werkten we rond het dankbare verhaal 'Goudlokje en de drie beren'. Ben je benieuwd naar wat we hebben bijgeleerd in de klas? Veel kijkplezier! In de bewegingshoek leggen we een bewegingsparcours af. Aan het begin van het parcours nemen we een pootafdruk van een beer. De pootafdrukken hebben een bepaalde vorm (cirkel, rechthoek, vierkant en driehoek). Aan het einde van het parcours leggen ze de pootafdruk bij de beer in diezelfde vorm. De beer vervolledigen aan de hand van een opdrachtkaart. In de bouwhoek proberen we aan de hand van sleutels en sloten binnen te geraken in het huisje van de drie beren. We maken het bed op van de beren door blokken in bepaalde kleuren en vormen samen te brengen. De experimenteertafel is gevuld havermout. De kleuters gaan op zoek naar gekleurde beren. Eens ze een beer gevonden hebben brengen ze deze samen op de kleurenkaart. We gebruiken pincetten en lepels om de fijne motoriek te stimuleren. Naïm en Leonarde gaan creatief aan de s...

We vieren carnaval!

We hebben twee knotsgekke weken achter de rug.  Veel kijkplezier! Dit prentenboek stond centraal. Woordenschat uit het boekje kwam meerdere malen aan bod tijdens dit thema. Het verhaal werd op verschillende manieren gebracht tijdens het LIST-moment. 'Confetti' in de gaatjes krijgen. Wat weten we al over carnaval?  We maken een brainstorm en linken er prenten aan. Confetti en slingers kunnen natuurlijk niet ontbreken in de ontdektafel. Naast vrij experimenteren kunnen de kleuters vormen samenbrengen. We stimuleren de fijne motoriek door pincetten en grijpers aan te bieden. Er is hoog bezoek!  Samen dansen we met de keizers en keizerin. Aan de handjestafel brengen we kleuren samen. Elke kleuter maakt een kleurrijke harlekijn! Dit doen we deur stroken papier in stukjes te scheuren en nadien op de harlekijn te kleven. Groot feest vandaag! We kleuren onze clown. Later geven we hem gekke haren. We spelen een memory! Experimenteren met muziekinstrumenten. Grote puzzels maken we ...

Herfst met een vleugje Halloween

  Dit thema stond het boekje 'De blaadjesdief' in de kijker.  Op een zoekplaat gaan de kleuters op zoek naar een paddenstoel, een eikel,... Pompoenen in verschillende vormen samenbrengen. Hoera, Emma is jarig! Tijdens het LIST-moment leest de juf een passend verhaal voor. Het verhaal 'Paniek in het kabouterbos' wordt voorgedragen aan de hand van een verteltafel. De topologie maken met concreet materiaal. Nadien proberen enkele kleuters een topologie te maken op papier. De herfstdieren worden op de juiste manier gestapeld.  Boeeee, een spookjespiramide bouwen in de bouwhoek. We spelen een bingo spel met herfstbladeren. In de huishoek maken we heerlijke kastanjetaart, eikelcake en okkernotensoep. Mmmm! Onze griezelige pompoenen. Op zoek naar paddenstoelen in onze tuin. Even tot rust komen in de leeshoek. De mooie herfstwerkjes in de maak. Kabouters samenbrengen met de juiste paddenstoel naar kleur en vorm. Paddenstoelen rangschikken van groot naar klein. Aan de handjestaf...