Doorgaan naar hoofdcontent

Veilig in het verkeer!


Het prentenboekje van Nellie & Cezar: 'veilig naar school' stond dit thema centraal. 
Zijn jullie benieuwd wat wij hebben uitgespookt in de klas? 
Veel kijkplezier!

De autohoek kan uiteraard niet ontbreken.
Door het aanbieden van loose parts komen de kleuters tot een heel mooi fantasiespel.







In de bewegingshoek brengen de kleuters verkeersborden samen naar vorm
(vierkant, cirkel en driehoek).



Aan het bord tekenen de kleuters een weg met verfborstel en water.
Nellie en Cezar leggen nadien deze weg af.


Volop genieten van het mooie herfstweer.



We maken een rit met de schoolbus doorheen Assenede.
Afspraken rond veiligheid zijn hierbij heel belangrijk:
ons veilig vast klikken met de gordel, blijven zitten op de bus, niet schreeuwen...









Heuse wegenwerken in de experimenteertafel!



Aan de handjestafel gaan we aan de slag met plasticine.



We vervolledigen het voertuig op de prent met de magnetische schijfjes.


In de garage moeten de wagens gerepareerd worden. 
Dit doen we aan de hand van schroef- en schakelmateriaal.




Op welke manier komen wij naar school? 




Een luisterverhaal en educatieve spelen binnen het thema op de Ipads.




Het is tijd voor een bewegingsmomentje buiten.
Als de politieagent het rode stoplicht toont moeten de kleuters stil staan. 
Bij groen mogen ze verder bewegen.




Let op! Er zijn grote werken!
In de huishoek houden werkmannen de bus tegen.



We puzzelen volop verder!





Schrijfdans 'mijn autootje' op papier.








Nadien puzzelen we onze grote rode bus samen.



Wat vinden jullie van de resultaten?




We spelen het spel ter land, ter zee en in de lucht. 
Welk voertuig hoort waar?


Na het lezen van het prentenboek: 'De grote rode bus' gaan we zelf aan de slag. 
We maken onze eigen grote rode bus om in de huishoek te plaatsen.



We schilderen de grote kartonnen in het rood.
Om een stevige bus te maken en de kartonnen goed te bevestigen gaan de kleuters probleem oplossend denken. We proberen verschillende soorten plakband uit.
Uiteraard maken we ook een deur en ramen in de bus.




Later merken we op dat onze bus niet kan rijden
want er zijn geen wielen.
Hup, aan de slag dan maar!



De juf doet de lichten in de klas uit. 
De kleuters komen tot de conclusie dat de bus niet zal gezien worden in het verkeer zonder lichten.
Ook deze maken ze volledig zelf.


Nog even uitzoeken waar we het stuur best plaatsen.
Oja, de kleuters vinden ook dat de zon in de ogen schijnt.
Dus we voorzien gordijnen aan de ramen.

En na lang denken, gissen en missen én een heel goede uitvoering
is onze grote rode bus eindelijk klaar!!


Aan de hand van het magnetische boek maken de kleuters hun eigen verhalen.


Door stukjes van een strook te scheuren maken we een zebrapad.




Het waren twee zeer leerrijke weken.



 

Reacties

  1. Heel leuk om zo uitgebreid de thema's te kunnen volgen en onze kindjes bezig te zien in de klas, dank je wel voor alle moeite! Celine (mama Remi)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Goudlokje en de drie beren

Twee weken lang werkten we rond het dankbare verhaal 'Goudlokje en de drie beren'. Ben je benieuwd naar wat we hebben bijgeleerd in de klas? Veel kijkplezier! In de bewegingshoek leggen we een bewegingsparcours af. Aan het begin van het parcours nemen we een pootafdruk van een beer. De pootafdrukken hebben een bepaalde vorm (cirkel, rechthoek, vierkant en driehoek). Aan het einde van het parcours leggen ze de pootafdruk bij de beer in diezelfde vorm. De beer vervolledigen aan de hand van een opdrachtkaart. In de bouwhoek proberen we aan de hand van sleutels en sloten binnen te geraken in het huisje van de drie beren. We maken het bed op van de beren door blokken in bepaalde kleuren en vormen samen te brengen. De experimenteertafel is gevuld havermout. De kleuters gaan op zoek naar gekleurde beren. Eens ze een beer gevonden hebben brengen ze deze samen op de kleurenkaart. We gebruiken pincetten en lepels om de fijne motoriek te stimuleren. Naïm en Leonarde gaan creatief aan de s...

We vieren carnaval!

We hebben twee knotsgekke weken achter de rug.  Veel kijkplezier! Dit prentenboek stond centraal. Woordenschat uit het boekje kwam meerdere malen aan bod tijdens dit thema. Het verhaal werd op verschillende manieren gebracht tijdens het LIST-moment. 'Confetti' in de gaatjes krijgen. Wat weten we al over carnaval?  We maken een brainstorm en linken er prenten aan. Confetti en slingers kunnen natuurlijk niet ontbreken in de ontdektafel. Naast vrij experimenteren kunnen de kleuters vormen samenbrengen. We stimuleren de fijne motoriek door pincetten en grijpers aan te bieden. Er is hoog bezoek!  Samen dansen we met de keizers en keizerin. Aan de handjestafel brengen we kleuren samen. Elke kleuter maakt een kleurrijke harlekijn! Dit doen we deur stroken papier in stukjes te scheuren en nadien op de harlekijn te kleven. Groot feest vandaag! We kleuren onze clown. Later geven we hem gekke haren. We spelen een memory! Experimenteren met muziekinstrumenten. Grote puzzels maken we ...

Herfst met een vleugje Halloween

  Dit thema stond het boekje 'De blaadjesdief' in de kijker.  Op een zoekplaat gaan de kleuters op zoek naar een paddenstoel, een eikel,... Pompoenen in verschillende vormen samenbrengen. Hoera, Emma is jarig! Tijdens het LIST-moment leest de juf een passend verhaal voor. Het verhaal 'Paniek in het kabouterbos' wordt voorgedragen aan de hand van een verteltafel. De topologie maken met concreet materiaal. Nadien proberen enkele kleuters een topologie te maken op papier. De herfstdieren worden op de juiste manier gestapeld.  Boeeee, een spookjespiramide bouwen in de bouwhoek. We spelen een bingo spel met herfstbladeren. In de huishoek maken we heerlijke kastanjetaart, eikelcake en okkernotensoep. Mmmm! Onze griezelige pompoenen. Op zoek naar paddenstoelen in onze tuin. Even tot rust komen in de leeshoek. De mooie herfstwerkjes in de maak. Kabouters samenbrengen met de juiste paddenstoel naar kleur en vorm. Paddenstoelen rangschikken van groot naar klein. Aan de handjestaf...