Het prentenboekje van Nellie & Cezar: 'veilig naar school' stond dit thema centraal.
Zijn jullie benieuwd wat wij hebben uitgespookt in de klas?
Veel kijkplezier!
Zijn jullie benieuwd wat wij hebben uitgespookt in de klas?
Veel kijkplezier!
De autohoek kan uiteraard niet ontbreken.
Door het aanbieden van loose parts komen de kleuters tot een heel mooi fantasiespel.
Door het aanbieden van loose parts komen de kleuters tot een heel mooi fantasiespel.
In de bewegingshoek brengen de kleuters verkeersborden samen naar vorm
(vierkant, cirkel en driehoek).
(vierkant, cirkel en driehoek).
Aan het bord tekenen de kleuters een weg met verfborstel en water.
Nellie en Cezar leggen nadien deze weg af.
Nellie en Cezar leggen nadien deze weg af.
Volop genieten van het mooie herfstweer.
We maken een rit met de schoolbus doorheen Assenede.
Afspraken rond veiligheid zijn hierbij heel belangrijk:
ons veilig vast klikken met de gordel, blijven zitten op de bus, niet schreeuwen...
Afspraken rond veiligheid zijn hierbij heel belangrijk:
ons veilig vast klikken met de gordel, blijven zitten op de bus, niet schreeuwen...
Heuse wegenwerken in de experimenteertafel!
Aan de handjestafel gaan we aan de slag met plasticine.
We vervolledigen het voertuig op de prent met de magnetische schijfjes.
In de garage moeten de wagens gerepareerd worden.
Dit doen we aan de hand van schroef- en schakelmateriaal.
Dit doen we aan de hand van schroef- en schakelmateriaal.
Op welke manier komen wij naar school?
Een luisterverhaal en educatieve spelen binnen het thema op de Ipads.
Het is tijd voor een bewegingsmomentje buiten.
Als de politieagent het rode stoplicht toont moeten de kleuters stil staan.
Bij groen mogen ze verder bewegen.
Als de politieagent het rode stoplicht toont moeten de kleuters stil staan.
Bij groen mogen ze verder bewegen.
Let op! Er zijn grote werken!
In de huishoek houden werkmannen de bus tegen.
In de huishoek houden werkmannen de bus tegen.
We puzzelen volop verder!
Schrijfdans 'mijn autootje' op papier.
Nadien puzzelen we onze grote rode bus samen.
Wat vinden jullie van de resultaten?
We spelen het spel ter land, ter zee en in de lucht.
Welk voertuig hoort waar?
Welk voertuig hoort waar?
Na het lezen van het prentenboek: 'De grote rode bus' gaan we zelf aan de slag.
We maken onze eigen grote rode bus om in de huishoek te plaatsen.
We maken onze eigen grote rode bus om in de huishoek te plaatsen.
We schilderen de grote kartonnen in het rood.
Om een stevige bus te maken en de kartonnen goed te bevestigen gaan de kleuters probleem oplossend denken. We proberen verschillende soorten plakband uit.
Om een stevige bus te maken en de kartonnen goed te bevestigen gaan de kleuters probleem oplossend denken. We proberen verschillende soorten plakband uit.
Uiteraard maken we ook een deur en ramen in de bus.
Later merken we op dat onze bus niet kan rijden
want er zijn geen wielen.
Hup, aan de slag dan maar!
want er zijn geen wielen.
Hup, aan de slag dan maar!
De juf doet de lichten in de klas uit.
De kleuters komen tot de conclusie dat de bus niet zal gezien worden in het verkeer zonder lichten.
Ook deze maken ze volledig zelf.
De kleuters komen tot de conclusie dat de bus niet zal gezien worden in het verkeer zonder lichten.
Ook deze maken ze volledig zelf.
Nog even uitzoeken waar we het stuur best plaatsen.
Oja, de kleuters vinden ook dat de zon in de ogen schijnt.
Dus we voorzien gordijnen aan de ramen.
En na lang denken, gissen en missen én een heel goede uitvoering
is onze grote rode bus eindelijk klaar!!
Oja, de kleuters vinden ook dat de zon in de ogen schijnt.
Dus we voorzien gordijnen aan de ramen.
En na lang denken, gissen en missen én een heel goede uitvoering
is onze grote rode bus eindelijk klaar!!
Aan de hand van het magnetische boek maken de kleuters hun eigen verhalen.
Door stukjes van een strook te scheuren maken we een zebrapad.
Het waren twee zeer leerrijke weken.
Heel leuk om zo uitgebreid de thema's te kunnen volgen en onze kindjes bezig te zien in de klas, dank je wel voor alle moeite! Celine (mama Remi)
BeantwoordenVerwijderen